כיצד לסייע לילדיכם לקראת ולאחר הפירוד

נקודות למחשבה

 

ד"ר סוזן זיידל, פסיכולוגית ומגשרת

 

תכין את ילדיכם לשינוי, לעזיבתך את הבית

הילדים חשים בלבול, פחד וחרדה כאשר הם עדים למתחים ולאירועים, אך לא מסבירים להם מה קורה. ההורים צריכים להסביר לילדים מדוע ההורים נפרדים, היכן יגור כל אחד ומתי הם יהיו עם כל אחד מהוריהם.  חשוב להכין את הילדים לכל השינויים שיחולו בחייהם, לענות על שאלותיהם ולעודד אותם לדבר על הנושאים שמעסיקים אותם או שמדאיגים אותם. ילדים בכל גיל מרגישים יותר בטחון כשההורים מוסרים להם מידע בצורה עניינית.  

 

תשדר אופטימיות

זה מקל על ילדים, כשמציגים את הגירושין כאירוע עצוב שדורש תקופת הסתגלות, אך אין זה טרגדיה. הורים שמשדרים אופטימיות מקלים על הסתגלות ילדיהם למצב החדש.

 

הרחיק את הקונפליקט מהילדים

הורים שכועסים זה על זה לעיתים משמיצים את ההורה השני באוזני הילדים. התופעה הזו פוגעת קשה בערך העצמי של הילד ובקשר של הילד עם ההורה "הרע". הורים שרוצים להקל על ילדיהם יעשו מאמץ לשלוט בדיבור שלהם בנוכחות הילדים. כאשר הורים מעמידים את הילדים "באמצע", משתפים אותם בפרטי פרטים של המעשים הרעים של ההורה האחר, משתמשים בהם כ"מרגלים" או כ"שליחים" – הילדים סובלים מהמצב.

 

המנע משימוש בילד כ"צינור תקשורת"

תקשורת בין ההורים צריכה להתנהל באופן ישיר ולא באמצעות הילד. העברת מידע מהורה להורה, באמצעות הילד, עלולה להעמיד את הילד במצבים בלתי נעימים, אפילו במקרים שתוכן המסר היה, כי ויכול, ענייני ולא טעון. הכלל הזה עוד יותר חשוב כשהמסר בעל אופי ביקורתי או תובעני.

 

 

הקדש מחשבה רבה לגבי קשרים זוגיים חדשים 

שאלו את עצמכם: האם הילדים חייבים להכיר כל אחד שקבעתם להיפגש איתו? קודם כל, קחו זמן רב לפני החלטה למגורים משותפים או נישואין שניים. ילדים קטנים נקשרים לבני-זוג הפוטנציאליים שלכם ואם הקשרים מסתיימים, ילדים חווים אובדן נוסף שגורם להם עצב, איבוד ביטחון ואמון באנשים. כמו כן, אל תצפו שילדים גדולים יקשרו מהר לבן/בת שבחרתם – בן/בת הזוג יצטרך "להרוויח" את הכבוד והחיבה לאורך זמן.