האם אתם מוכנים להתגרש? שש שאלות לשאול את עצמך

ד"ר סוזן זיידל, פסיכולוגית ומטפלת משפחתית מוסמכת

 

ההחלטה להתגרש הינה אחת ההחלטות החשובות שאדם מקבל בחייו. להחלטה להתגרש השלכות הנמשכות שנים רבות (או לכל החיים), השלכות כלפי שני בני-הזוג וגם כלפי ילדיהם.  בגלל מורכבות העניינים הרגשיים והמעשיים כאחד, ההחלטה כרוכה בדו-ערכיות שמלווה את הזוג בתקופת תהליך הפרידה ולעיתים גם תקופה ארוכה לאחר מתן הגט. ברוב המקרים, אחד מבני-הזוג מחליט להתגרש והשני נאלץ לקבל את המצב. מכיוון שמקבל ההחלטה התלבט זמן רב לפני שהוא הודיע לבן-זוגו, יהיו פערים ביניהם לגבי הבשלות או המוכנות לגירושין. המצבים הרגישים האלה משפיעים על תהליך ההיפרדות,  אם באמצעות הליך של גישור או בתהליך משפטי. בשלות לגירושין תקל על בני-הזוג בתהליך קבלת החלטות לגבי הסכם הגירושין.

 

להלן מספר שאלות המופנות לאנשים שמחליטים להתגרש:

 

  1. האם יש לך עדיין רגשות של חיבה ואהבה כלפי בן/בת הזוג?

רגשות חיוביים כלפי בן/בת הזוג מהווים בסיס טוב להמשך הנישואין, על אף הקשיים במערכת היחסים ביניכם. נכון שאהבה אינה מספקת – נדרשים תופעות נוספות כדי שהנישואין יהיו מספקים (הבנה, הערכה, שיתוף פעולה ועוד) – אבל בכל זאת כדאי לעבוד על הקשר ולא לנטוש אותו ללא ניסיון רציני לשפר אותו.

 

  1. האם באמת אתה רוצה להתגרש, או רק אימת?

לפעמים, באת מריבה חריפה, בני-זוג מנפנפים את דגל הגירושין כאיום או אמצעי להביע כעס ותסכול. אולי זו דרך להפגין עד כמה הנישואין רעים עבורך. אולי זו הדרך לנצח במריבה ולקבל את מה שרצית. רצוי לא להשתמש בגירושין כאמצעי לחץ או מתוך תסכול רגעי. רצוי להודיע על גירושין בזמן של רגיעה, מתוך שיקול דעת, ומתוך מוכנות לסיים את קשר הנישואין.

 

  1. האם ההחלטה מבוססת על מודעות עצמית או שזו החלטה מתוך תגובה רגשית למצב?

רצוי שההחלטה להתגרש תהיה החלטה שקולה, עם מודעות לכל ההשלכות ולכל הרגשות שלך - החלטה שתוכל לעמוד מאחוריה לאורך זמן. מוכנות לגירושין, פרושה ריחוק רגשי מבן הזוג.

 

  1. האם פתרת את הקונפליקט הפנימי שלך לגבי הגירושין?

האם הפגת את החששות שלך? התרת את הספקות שלך שזו ההחלטה ה"נכונה"? התמודדות עם הסיבות לא להתגרש הינה חלק מתהליך ה"התבשלות". שלמות עם ההחלטה אינה אומר שרגשי האשם, חרדות, עצבות וכולי נעלמו לגמרי, אבל הם פחות חזקים ואינם מוציאים אותך משיווי המשקל.

 

  1. האם אתה יכול להתמודד עם התוצאות השליליות של הגירושין?

 

גירושין מביא איתו שינויים וצער, אובדן המשפחה כפי שהייתה, אובדן זוגיות, אובדן החלומות והתוכניות לעתיד, קשיים כלכליים ואולי שינוי במקום ובתנאי מגורים. אכזבות, בדידות, תחושות של כישלון וחוסר ערך – הצפה של רגשות קשים, לעיתים ליד רגשות חיוביים כמו חופש והקלה. חשוב להיות מוכן לעליות ומורדות במצבי רוח וחשוב הנגישות לחברים טובים ולקרובי משפחה תומכים.

מוכנות לגירושין, פרושה נכונות להשתחרר מבן/בת הזוג מבחינה רגשית, מנטאלית ומעשית. מוכנות לגירושין, פרושה קבלת החוסר ביטחון והפחד מחוסר וודאות בחיים.

מוכנות לגירושין, פרושה קבלת השינויים ברמת החיים, בסגנון החיים ובמצבים המשפחתיים שהיית רגילה לחוות.

מוכנות לגירושין, פרושה קבלת העצב, הגעגועים והכעסים של ילדיכם כלפיכם.

 

  1. האם אתה מוכן לקחת את השליטה בחיים שלך באופן אחראי ובוגר?

הצורך לקבוע את הסדר הגירושין ולתכנן את העתיד חל על שני בני-הזוג, על מי שקיבל את ההחלטה וגם על מי ש"כופים" את ההחלטה עליו. מרירות, נקמה וחוסר עונים עלולים להקשות על זוגות כאשר הם מנסים להגיע להסכם גירושין. משא ומתן שמתנהל על בסיס של חוזק אישי, הבנה הדדית וכבוד אחד כלפי השני יביא לתוצאות טובות יותר למשפחה ולהסכם גירושין הוגן לשני בני-הזוג.  

 

 

 

(ההשראה למאמר זה הייתה קריאת חומר בנושא שנכתב ע"י Bruce Derman and Wendy Gregson, מאמר שהופיע באתר גישור אמריקאי.)