אבהות לאחר גירושים

 

ד"ר סוזן זיידל[1], פסיכולוגית ומטפלת משפחתית

 

עבור אב, ההיבט המכאיב ביותר בסיום הנישואים (אם ביוזמתו ואם ביוזמת אשתו) הוא ה"אובדן" של הילדים:  אובדן הקשר היום-יומי המתלווה לחיים רגילים של משפחה תחת קורת גג אחת. ברוב המקרים, ובאופן מיוחד כאשר הילדים צעירים מאוד, הילדים יישארו בחזקת האם והאב יהפוך להורה שאינו גר עם הילדים ("הורה לא-משמורן").  בדרך כלל, הילדים ישהו אצל האב כל סוף-שבוע שני ופעם או פעמיים בשבוע בשעות אחה"צ – סידור שונה לחלוטין מהקשר היום-יומי שהיה לפני הגירושים.

 

עבור גברים שלא היו מעורבים בגידול הילדים במהלך הנישואים וראו אותם בעיקר בסופי שבוע, המצב לאחר הגירושים לא יהיה שונה כל כך. למעשה, לעיתים קורה שאבות נמצאים עם ילדיהם יותר שעות מאשר לפני הגירושים כי הם מבינים, שהם צריכים להשקיע בבניית מערכת יחסים או בחיזוק ושימור מערכת היחסים הקיימת בינם לבין ילדיהם.

 

אף על פי כן,  אבות צעירים רבים לוקחים על עצמם כיום חלק משמעותי מגידול הילדים החל מתקופת הינקות. כיום יש יותר שוויון בין בני-זוג במיוחד כששניהם בעלי קריירה. כאשר נפרדים הורים כאלה, הם עשויים לקבוע הסדר הורות, המשקף את השותפות בהורות שהייתה קיימת בזמן הנישואים – מה שמהווה סוג של משמורת משותפת. ובכל זאת, במרבית מקרי הגירושים, ההחלטה המקובלת היא משמורת של האמא כשלאבא נותר תפקיד פחות מרכזי בחיי הילדים.

 

בעקבות שכיחות הגירושים במדינות המערב, מחקרים רבים התמקדו בהתמודדות של ילדים עם גירושי הוריהם. אחד הנושאים שנחקרו הוא הקשר של ילדים עם אביהם, שאינו גר איתם באופן קבוע[2] . בשלב מוקדם של המחקרים התברר, שאחד הגורמים המשפיעים על ההתמודדות של ילדי גירושים הוא המשכיות הקשר שלהם עם אביהם. ילדים נמצאו במצב יותר טוב כאשר אביהם שמר איתם על קשר לאורך זמן. ילדים נפגעו כשאביהם נעלם מחייהם, אם באופן הדרגתי ואם באופן פתאומי. התברר שאיכות הקשר אב-ילד חשובה יותר מאשר תדירות המגע. במילים אחרות, "יותר זמן" אינו בהכרח "קשר יותר טוב". כן חשוב שהקשר אב-ילד יהיה יציב ועקבי.

 

אם במסגרת הנישואים ואם בעקבות גירושים, הקשר בין אב לילד הוא חשוב להתפתחות התקינה של הילד, כל עוד שהקשר הוא חיובי (לפחות "סביר"). במקרים שבהם האב מזניח את הילד או מתעלל בו פיזית או מילולית, עדיף שהקשר יהיה מוגבל, בהשגחה של אדם נוסף או שבכלל לא יתקיים. מצד שני, אובדן של קשר משמעותי עם הורה שהיה קרוב לילד במהלך הנישואים עלול לפגוע בו. תוצאות המחקרים מצביעות על כך, שבנים סובלים יותר מהעדר אב מאשר בנות.

 

מעבר למידע הכללי על חשיבות אבות בחיי ילדיהם ניתן להפיק מהמחקרים לקחים נוספים, שיכולים להנחות אבות גרושים בניסיונם להיות אבות טובים. הממצאים מתייחסים לתפקידים השונים שיש לאבות ולחשיבות של מילוי כל התפקידים האלה לאחר הגירושים.

 

בעידן המודרני, שני ההורים מפרנסים את ילדיהם ותורמים לביטחונם הכלכלי. עם זאת, דמי המזונות שאבות משלמים לאימהות עבור הילדים הם חיוניים ביותר לשלומם של הילדים. הלחץ הכלכלי בעקבות הגירושים משפיע על הילדים באופן ישיר בזמן שהאמהות מתאמצות "לגמור את החודש" ויש להן פחות זמן וכוח לילדיהם. על כן, מאוד חשוב שאבות יעמדו בהתחייבויות הכספיות שלהם לאורך זמן ושימשיכו לדאוג לצרכים החומריים במיטב יכולתם. אולם תפקיד האב אינו מתחיל ומסתיים בכך שהוא מפרנס את ילדיו. המשכיות הפרנסה היא חשובה, אך ילדיו זקוקים להרבה יותר ממנו, אם במסגרת נישואים ואם במסגרת גירושים.

 

מעורבותם של הורים בחיי הילדים משתנה בהתאם לגיל הילד. בגיל הרך הקשר מתפתח באמצעות הטיפול הפיזי בילד (אכילה, רחיצה וכו'), במשחק ובהבעת חום ואהבה. לגבי ילדים בגיל בית-ספר, הורים תורמים להתפתחות הפסיכולוגית שלהם על ידי מתן סיוע בהכנת שיעורים, מתן גירוים אינטלקטואליים, עידוד בלמידה מתן הדרכה בעניין ערכים, התנהגות וחברה. מחקרים מצביעים על כך, שילדי גירושים זקוקים לאבא שמתעניין בלימודים שלהם ובהתנהגותם בבית-הספר. הם זקוקים לאבא, שאינו מהסס להטיל משמעת ומהווה דמות סמכותית. במילים אחרות, חשוב שהאב הגרוש ימלא את כל התפקידים של הורה – שלא יגביל את עצמו להיות "כספומט" וגם לא ספק של בילויים ושעשועים.

 

הורות מהווה אתגר לכולנו, אך האתגר מוגבר עבור הורים גרושים שיש להם פחות זמן עם ילדיהם.  אחדים מהאבות הגרושים מוותרים על תפקידם כאב באופן הדרגתי ומפחיתים את המגע עם הילדים - מתוך הכאב הנפשי, שהם חווים כהורה שלא נמצא עם הילדים. אחרים שמים דגש על בידור ושעשועים ועל קניית מתנות יקרות כדי שהילדים ירצו להיות אצלם. האמת היא, שילדים רוצים קשר טוב ונורמלי עם אבא, וזה דורש איזון בין כל התפקידים שחלים על הורה טוב. על אף שהזמן ביחד הינו מוגבל, אין צורך להקריב את איכות הקשר.

 

לאור המידע אודות חשיבות האב במשפחה לאחר גירושים, יש לעודד אבות לקחת חלק פעיל בחיי הילדים עד כמה שניתן. חשיבות האב בהתפתחות הרגשית, השכלית והחברתית של הילד נותרת בעינה למרות הצמצום בהיקף הזמן של האב עם ילדיו. אב שנשאר מחויב ומסור לילדיו לאחר הגירושים תורם רבות להתפתחותם התקינה על אף הגירושים.   



[1]  ד"ר סוזן זיידל מעניקה טיפול פסיכולוגי ושירותי גישור בקליניקה פרטית בחיפה ובתל-אביב. היא חיברה מספר ספרים על גישור בגירושים בישראל (האחרון ביניהם הוא:"להתגרש ולהישאר חברים", 2004).

[2]  שני גורמים עיקריים, המשפיעים על הסתגלות הילדים, אינם קשורים לאבהות. גורם אחד הוא מידת הקונפליקט המתמשך בין ההורים (במהלך הנישואים, בתהליך הגירושים ובתקופה שלאחר הגירושים), במיוחד כאשר הילדים נמצאים "באמצע" הקונפליקט. גורם נוסף הוא המצב הנפשי של ההורה המשמורן - בדרך כלל האם- בעקבות הגירושים, מצב שמשפיע באופן ישיר על טיב ההורות שמקבלים הילדים ביום-יום. גורמים נוספים המשפיעים על הסתגלות הילדים כוללים את גיל הילד בעת הגירושים, מינו של הילד ומצבו הנפשי לפני הגירושים.